System emitujący dźwięk w zelektryfikowanych modelach Škody stanowi ochronę dla pieszych

Samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in są bardzo ciche. Ma to pozytywne oddziaływanie na poziom hałasu w okolicy, ale może także stanowić pewne ryzyko dla pieszych. Dlatego samochody z napędem elektrycznym lub hybrydowym muszą podczas jazdy z niską prędkością emitować dźwięk.

Pierwszymi samochodami marki ŠKODA, które zostały wyposażone w generator dźwięku, znany jako E-noise, są hybrydowe modele typu plug-in: SUPERB iV, OCTAVIA iV oraz OCTAVIA RS iV. Sygnał w charakterystyczny i przyjemny dla ucha sposób naśladuje dźwięk silnika, a jego natężenie zmienia się w zależności od tego czy pojazd przyspiesza czy zwalnia.

Za opracowanie rozwiązania i dostrajanie samego dźwięku w samochodach marki ŠKODA odpowiedzialni są eksperci z centrum badań i rozwoju w Mladá Boleslav.

Zadanie nie było łatwe, ponieważ ilość miejsca pod maską jest ograniczona a przepisy dotyczące dźwiękowych systemów ostrzegawczych dla samochodów elektrycznych i hybrydowych są rygorystyczne.

Pavel Orendáš,
Główny inżynier pracujący nad projektem

Dźwięk podkreślający indywidualny charakter pojazdu

Zgodnie z przepisami UE samochody hybrydowe oraz elektryczne muszą emitować dźwięk ostrzegawczy przy prędkościach do 20 km/h. Powyżej tej prędkości samochód wydaje naturalny dźwięk emitowany przez opony w efekcie kontaktu z jezdnią. Rozwiązanie wprowadzone w zelektryfikowanych modelach ŠKODY polega na emisji sygnału dźwiękowego nawet do prędkości 50 km/h, który następnie jest naturalnie zastępowany dźwiękiem generowanym przez pojazd w ruchu. Samochód musi również emitować odpowiednie brzmienie podczas cofania z prędkością do 6 km/h. W tym przypadku zelektryfikowane modele ŠKODY wydają również dźwięk imitujący silnik spalinowy, ale o innych tonach, tak aby piesi mieli świadomość, że samochód cofa.

Jednym z zadań dla zespołu ekspertów było opracowanie sposobu zainstalowania niewielkiego głośnika w wodoodpornej obudowie. Nadajnik dźwięku został umieszczony przy prawym przednim kole.

Dźwięk powinien być skierowany w stronę pieszych, więc opcje pozycjonowania głośnika były ograniczone. Piesi widzą tylko ułamek sytuacji na drodze i wykorzystują także swój słuch, aby kontrolować przestrzeń wokół siebie. Przepisy szczegółowo określają wymagania jakie powinien spełniać system AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), dlatego do projektu zaangażowano ekspertów ds. akustyki pojazdów ŠKODY, aby odpowiednio dopracowali dźwięk.

Pavel Orendáš,
Główny inżynier pracujący nad projektem

Stworzenie zindywidualizowanego dźwięku ostrzegawczego stanowi przestrzeń do kreatywnego działania dla producentów. Pomimo tego, iż przepisy określają częstotliwość oraz poziom natężenia dźwięku (co najmniej 56 decybeli), projektanci mogą wykazać się pomysłowością i dostosować dźwięk do charakteru danego samochodu.

Hybrydowe modele ŠKODY w przyjemny dla odbiorcy sposób emitują dźwięk naśladujący pracę silnika spalinowego, tak aby wszystko było ze sobą spójne. Model OCTAVIA RS iV będzie przy niskich prędkościach wydawał taki sam dźwięk, jak standardowe modele OCTAVIA iV i SUPERB iV. Mając na uwadze jednak specyficzne cechy tego modelu, pojawi się również sportowy charakter dźwięku, ale podczas bardziej dynamicznej jazdy z dala od miejskich dróg.

Pavel Orendáš,
Główny inżynier pracujący nad projektem

Źródło: Škoda Polska