Škoda przybliża proces pomiaru przestrzeni bagażowej w swoich modelach

Modele ŠKODY cechuje stylowy design, komfort, szereg systemów asystujących zwiększających bezpieczeństwo, niezwykła przestronność wnętrza, a także dużo przestrzeni bagażowej. Pomiar tej ostatniej cechy nie jest jednak tak łatwy, jak mogłoby się wydawać. Proces określania pojemności bagażnika jest definiowany przez szereg procedur, których technicy muszą ściśle przestrzegać. Jedną z nich jest dokładne ułożenie obok siebie specjalnych kostek, która to czynność przypomina grę w Tetris.

Samochody ŠKODY słyną z dużej ilości miejsca zarówno dla kierowcy i pasażerów, jak i przeznaczonej do przewozu różnorodnych przedmiotów. Proces pomiaru objętości bagażnika wymaga specjalnej procedury i składa się z kilku kroków.

Precyzyjna układanka

Do zmierzenia objętości przestrzeni bagażowej technicy używają specjalnych zielonych kostek o wymiarach 20 × 10 × 5 centymetrów i objętości 1 litra. Kostki układane są ściśle obok siebie. Czynność podlega normie technicznej ISO3832. Chociaż na pierwszy rzut oka nie wydaje się ona skomplikowana, nie trudno tu o błędy.

Ważne, by objętość, którą osiągamy za pomocą kostek, a następnie podajemy w specyfikacjach technicznych pojazdu, była łatwa do zrekonstruowania w dowolnym momencie.

Ladislav Kraus,
Rozwój bagażników w modelach ŠKODY

Technicy ŠKODY podczas określania pojemności bagażnika muszą przestrzegać kilku zasad. Nie mogą na przykład wkładać kostek na siłę. Wytyczne określają również jak głęboko można umieścić kostki w zależności od wersji normy technicznej pojazdu. Można je układać przy krawędzi oparć tylnych siedzeń jednak nie mogą przekroczyć wysokości osłony umieszczonej nad bagażnikiem.

Komputerowe symulacje

Technicy są doświadczeni w procesie pomiarowym i wiedzą, jak najlepiej wykorzystać każdy rodzaj przestrzeni. Dzięki temu zawsze udaje im się uzyskać nieco lepszy wynik pojemności niż w symulacji komputerowej. Jednak starania o dodatkowe litry w bagażniku zaczynają się dużo wcześniej. Objętość bagażnika jest określona w procesie projektowania samochodu. Przestrzeń musi spełniać nie tylko wymagania praktyczne. Ważna jest również wytrzymałość konstrukcji.

Wstępne prace projektowe są wykonywane na komputerze, łącznie z symulacją pomiaru objętości. Program może to zrobić automatycznie, korzystając ze standardowych wirtualnych brył lub może się tym zająć operator komputera.

Ladislav Kraus,
Rozwój bagażników w modelach ŠKODY

Obliczanie może zająć cały weekend. To dlatego, że komputer szuka najlepszego możliwego układu. Jeśli bryła nie pasuje do całego układu, program próbuje ustalić, jak daleko musi się cofnąć, aby optymalnie wykorzystać przestrzeń.

Peter Hancko,
Konstruktor bagażników w ŠKODZIE

Układanie kostek w programie do modelowania 3D zajmuje cały dzień. Ustawienie rzeczywistych brył to kwestia kilku godzin, w zależności od wielkości przestrzeni bagażnika.

Zasady pozwalają na przykład na wyjęcie z bagażnika wszystkiego, co nie jest przykręcone. Ale nie posuwamy się tak daleko, ponieważ chcemy, aby wymiary pojemności były realistyczne i spójne z rzeczywistą powierzchnią użytkową.

Ladislav Kraus,
Rozwój bagażników w modelach ŠKODY

Pomiary z wykorzystaniem manekinów

Miejsce pod podłogą bagażnika jest także uwzględniane w pomiarze, a gdy obliczenia są wykonywane przy złożonych tylnych siedzeniach, liczy się również przestrzeń pod nimi. Standard techniczny pozwala na to pod warunkiem, że dostęp do tej przestrzeni jest możliwy po otwarciu drzwi. Pomiar przy złożonych siedzeniach jest skomplikowanym zadaniem. Na przykład przednie siedzenia muszą być ustawione we właściwej pozycji.

Manekiny służą do ustawiania fotela w pozycji określonej dla przeciętnego użytkownika przez normę techniczną. Za siedzeniem umieszczamy poliwęglanową ściankę działową mocno ograniczającą przestrzeń, w której możemy ustawić kostki. Dzięki temu nie przesuwają się one między fotelami.

Peter Hancko,
Konstruktor bagażników w ŠKODZIE

Schowki znajdujące się z tyłu samochodu, np. w drzwiach również wliczają się w całkowitą objętość ze złożonymi siedzeniami. Wszystko dlatego, że norma techniczna nakazuje, aby podawana była największa zmierzona objętość bagażnika.

Proces pomiaru przestrzeni bagażowej na przykładzie elektrycznej ŠKODY ENYAQ iV

Źródło: Škoda Polska