![](https://www.autoremo.pl/wp-content/uploads/2020/06/20200529_5-900x300.jpg)
Škoda: 125 lat ikon motoryzacji
Na 125-letnią historię ŠKODY składa się wiele legendarnych modeli, które na przestrzeni lat stały się ikonami i znacząco wpłynęły na sukces marki. Ogromne znaczenie dla rozwoju firmy miały auta, które powstawały w pierwszych dekadach jej funkcjonowania, takie jak LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A, LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110 czy flagowa ŠKODA SUPERB z 1934 roku. W jubileuszowej retrospektywie marka przedstawia kultowe samochody, które cieszą się uznaniem miłośników motoryzacji na całym świecie.
Po sukcesach rowerów SLAVIA i motocykli LAURIN & KLEMENT pierwszym samochodem powstałym w miejscowości Mladá Boleslav był L&K VOITURETTE A z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Samochód charakteryzował się świetnymi właściwościami jezdnymi, zapewniał doskonałe prowadzenie i odpowiedni stosunek jakości do ceny. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h. Jego popularność sprawiła, że w następnych latach zaprezentowano kolejne modele oznaczone literami B i C.
LAURIN & KLEMENT S
![](https://www.autoremo.pl/wp-content/uploads/2020/06/20200529_1.jpg)
Produkcja modelu LAURIN & KLEMENT w serii S trwała aż 14 lat. W tym czasie powstało aż 2000 egzemplarzy tego pojazdu. Częściowo dzięki serii S LAURIN & KLEMENT szybko stał się największym zakładem motoryzacyjnym w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W 1913 roku L&K Sg pojawił się w dziesięciu podstawowych wersjach designu nadwozia, w tym w wersji „Doktor” lub „Dama” w stylu coupé lub w wersji użytkowej „Progress”.
L&K/ŠKODA 110
![](https://www.autoremo.pl/wp-content/uploads/2020/06/20200529_2.jpg)
W 1925 roku firma LAURIN & KLEMENT połączyła siły z jednym z największych koncernów maszynowych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, pilzneńskim gigantem ŠKODA. Model przejściowy L&K/ŠKODA 110 był dostępny wraz z całą serią modyfikacji, w tym w wersji z nadwoziem Soft Top i Hard Top. Zasada „dwóch samochodów w jednym” mogła zostać wprowadzona dzięki oryginalnej modułowej konstrukcji z wyjmowaną tylną częścią, dzięki czemu samochód osobowy można było przekształcić w praktyczny dwuosobowy samochód dostawczy z płaską podłogą. Opcja ta sprawiała, że auto świetnie sprawdzało się w pracy, jak i podczas weekendowych rodzinnych wycieczek.
ŠKODA SUPERB
![](https://www.autoremo.pl/wp-content/uploads/2020/06/20200529_4.jpg)
Nazwa SUPERB pochodzi od łacińskiego słowa „superbus”, które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Wyprodukowany w 1934 r. pierwszy SUPERB Š 640 posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55KM). Ponadto wyposażenie obejmowało odbiornik radiowy i panele z drewna różanego oddzielające przestrzeń kierowcy od strefy zarezerwowanej dla pasażerów tego prestiżowego modelu: polityków, dyplomatów i biznesmenów. Jednym z nabywców była m.in.: słynna, innowacyjna firma obuwnicza Bata z siedzibą w Zlinie, która produkowała również opony o tej samej nazwie, stosowane w pojazdach ŠKODA.
ŠKODA POPULAR Monte Carlo
W styczniu 1936 r. ŠKODA POPULAR zajęła drugie miejsce w swojej kategorii w wymagającym rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie marka zaoferowała klientom limitowaną edycję modeli inspirowanych samochodem rajdowym o nadwoziu typu roadster oraz coupé, dając tym samym początek usportowionej serii Monte Carlo. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych ŠKODA POPULAR Monte Carlo zdobyła serca klientów elegancką aerodynamiczną linią nadwozia.
![](https://www.autoremo.pl/wp-content/uploads/2020/06/20200529_3.jpg)
Powyższe modele stanowią jedynie część ikon ŠKODY, ale dobrze obrazują one idee, jakie przyświecały twórcom marki. Budowano pojazdy nowoczesne, komfortowe i wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań. ŠKODA tworząc współczesne auta nieprzerwanie nawiązuje do tych idei. Trend ten można zauważyć na wielu płaszczyznach: designu, technologii, komfortowego wyposażenia, a także wprowadzania coraz bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Zgodne z duchem pionierskich lat jest też wejście marki w erę napędów hybrydowych i elektrycznych. Do końca 2022 r. ŠKODA zaprezentuje w sumie dziesięć częściowo lub całkowicie zelektryfikowanych modeli sygnowanych znakiem iV.
Źródło: Škoda Polska