Nowy Arteon i Arteon Shooting Brake

Arteon to model typu Gran Turismo – awangardowy, funkcjonalny na co dzień, dynamiczny i oszczędny. Volkswagen prezentuje teraz drugą wersję tego auta – sportowego, nowoczesnego Arteona Shooting Brake wyróżniającego się stylistyką. Sprzedaż nowego modelu w Europie już się rozpoczęła.

Hybrydowy zespół napędowy typu plug-in o mocy 160 kW (218 KM).

Wraz z prezentacją nowego Arteona Shooting Brake Volkswagen poddaje zmianom całą rodzinę tego modelu. Nowe rozwiązania techniczne zastosowano zarówno w Arteonie, jak i w Arteonie Shooting Brake. Po raz pierwszy modele te wyposażono w hybrydowy zespół napędowy typu plug-in o mocy 160 kW (218 KM).

Na całym świecie rośnie popyt na auta hybrydowe, dlatego tak bardzo ważne było dla nas, żeby jeszcze w 2020 roku zaoferować obydwie odmiany Arteona w wersjach eHYBRID, czyli z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in.

Jürgen Stackmann,
Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Sprzedaży, Marketingu i After Sales

Sam elektryczny zasięg tego auta jest tak duży, że wielu kierowców Arteona i Arteona Shooting Brake będzie mogło poruszać się na co dzień wyłącznie bezemisyjnie.

Dr Frank Welsch,
Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju

Arteon w wersjach fastback i Shooting Brake to jeden z pierwszych modeli tego rodzaju należących do wyższej klasy średniej wyposażany w hybrydowy napęd typu plug-in.

Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid w równej mierze przemawiają do serca, co do rozumu – w swoim segmencie cenowym są przez to niepowtarzalne.

Jürgen Stackmann,
Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Sprzedaży, Marketingu i After Sales

Arteon R – dynamiczna limuzyna

Z układem napędowym o mocy 235 kW (320 KM). Inspiracja i postęp to główne wartości Volkswagena R. Widać je w każdym sportowym modelu tej marki. Dynamika – także ta typowa dla aut sportowych – łączy się z najwyższą funkcjonalnością podczas codziennej eksploatacji.

Dzięki Arteonowi i Arteonowi Shooting Brake R Volkswagen jeszcze mocniej zaznacza swoją pozycję w klasie samochodów premium o wysokich osiągach. Fascynująca jest nie sama moc silnika wynosząca 320 KM, lecz także sposób w jaki te auta przenoszą na koła moment obrotowy. R-Performance Torque Vectoring przekazuje optymalnie wysoki – zależnie od sytuacji – moment obrotowy na koła przedniej i tylnej osi. A to zapewnia nieznany dotąd w autach tej klasy poziom dynamiki jazdy.

Jost Capito,
Dyrektor Volkswagen R

Nowoczesne silniki TDI i TSI

Duża oszczędność, niska emisja szkodliwych substancji. Arteon i Arteon Shooting Brake są oferowane z czterema benzynowymi silnikami turbo (TSI), dwoma turbodieslami (TDI) oraz z hybrydowym zespołem napędowym plug-in (eHybrid). Silniki TSI osiągają moc 110 kW (150 KM)1), 140 kW (190 KM)1), 206 kW (280 KM)1) i – najmocniejszy w Arteonie R – 235 kW (320 KM). Jednostka TSI jest wykorzystywana również w hybrydowym zespole napędowym – osiąga moc 115 kW (156 KM) i wspomaga ją silnik elektryczny o mocy 85 kW (115 KM). Jednostki TDI osiągają moc 110 kW (150 KM)1) i 147 kW (200 KM)1). Wszystkie silniki odznaczają się niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji szkodliwych substancji oraz wysokim momentem obrotowym. Wysoką oszczędność tych silników uzyskano dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w dziedzinie ich budowy oraz systemów oczyszczania spalin.

Przykład 1: silnik TSI działający w cyklu Budacka. Jedną z technicznych innowacji w dziedzinie silników benzynowych zastosowano w jednostce 2.0 TSI o mocy 140 kW (190 KM). Spalanie mieszanki w tzw. cyklu Budacka umożliwia uzyskanie szczególnie wysokiego stopnia sprężania i podnosi sprawność działania tego silnika o 10 procent. Wynikają z tego wymierne korzyści, jak zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji oraz zwiększenie momentu obrotowego już przy niskich obrotach (320 Nm uzyskiwane w przedziale od 1.500 do 4.100 obr./min).

Przykład nr 2: twindosing w silnikach TDI. Volkswagen stosuje nowe technologie również w przypadku turbodiesli z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzięki tzw. twindosingowi – dwóm katalizatorom SCR (Selective Catalytic Reduction), z których każdy ma niezależny wtrysk czynnika AdBlue – emisję tlenków azotu można zmniejszyć nawet o 80 procent (zależnie od wersji). Ten silnik Arteona może być w ramach opcji łączony z napędem na cztery koła 4MOTION

Nowe systemy asystujące

Travel Assist – częściowo automatyczna jazda do prędkości 210 km/h. Techniczne innowacje zastosowano nie tylko w silnikach, lecz także w dziedzinie systemów asystujących IQ.DRIVE. Nowością w Arteonie jest Travel Assist umożliwiający częściowo automatyczną jazdę w przedziale prędkości od 0 do 210 km/h. Dzięki niemu kierowca może znacznie wygodniej i bezpieczniej poruszać się w korku oraz w miejscu robót drogowych. Elementem systemu Travel Assist jest proaktywny tempomat ACC z wyprzedzeniem regulujący prędkość jazdy. Dostosowuje on prędkość do wskazań znaków ograniczenia, zmniejsza ją w terenie zabudowanym, na zakrętach, na rondach i skrzyżowaniach odpowiednio dopasowując do sytuacji na drodze. W ramach systemu Travel Assist działają też funkcja Lane Assist, dzięki której samochód jest utrzymywany na środku wyznaczonego pasa ruchu, oraz system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcją rozpoznawania obecności pieszych i rowerzystów na jezdni. Poszerzono też zakres działania kamery cofania Rear View. Ma ona teraz m.in. funkcję, która zapewnia dodatkowy obraz przedstawiający z góry zaczep przyczepy, co ułatwia jej podłączenie do samochodu.

Active Lighting System. Jeśli Arteon jest wyposażony w opcjonalny Active Lighting System, nawet jego diodowe reflektory stają się swego rodzaju systemem asystującym. Jeszcze zanim samochód znajdzie się w odpowiedniej pozycji do wjazdu w zakręt, reflektory doskonale ten zakręt oświetlą. Active Lighting System skupiający najnowocześniejsze rozwiązania techniczne składa się z dwóch LED-owych reflektorów z tzw. soczewkami projekcyjnymi wraz z systemem Dynamic Light Assist. Reflektory skrętne z dynamicznym doświetlaniem zakrętów dzięki kamerze umieszczonej z przodu i danym systemu nawigacyjnego doświetlają zakręt z wyprzedzeniem, zanim kierowca w niego wjedzie. Poza tym obszar oświetlany przez reflektory zostaje optymalnie dopasowany do zakrętu, co ma wpływ na szybsze rozpoznawanie obiektów na drodze.

Awangardowy design zewnętrzny i we wnętrzu auta

Zmiany z przodu nadwozia. Design tego auta, wyróżniający je pośród innych samochodów, teraz nabrał jeszcze większego wyrazu. Ponadto po raz pierwszy Arteona można zamówić z nowymi, LED-owymi światłami, w których pas diod znajduje się nie tylko poniżej seryjnych LED-owych reflektorów, lecz przebiega też centralnie przez osłonę chłodnicy (opcja). Nadaje to światłom Arteona nowy styl. Nowe są również LED-owe lampy z tyłu auta.

Stylistyka modelu Shooting Brake. Od środkowych słupków dachowych nadwozie nowego Arteona Shooting Brake różni się od nadwozia fastbacka.

Mocno przedłużyliśmy linię dachu, a wraz z nim linię bocznych szyb, z kolei błotniki poszerzyliśmy, dzięki temu tył auta wydaje się masywniejszy. Ten zabieg sprawił, że mimo całej funkcjonalności pięciodrzwiowego samochodu Shooting Brake sprawia wrażenie auta sportowego.

Marco Pavone,
Szef działu Volkswagena zajmującego się stylistyką zewnętrzną

Bagażnik o maksymalnej pojemności 1.632 litrów. Pod pokrywą bagażnika nowego Arteona Shooting Brake znajduje się 565 litrowy bagażnik (mierzony od oparć kanapy do wysokości półki za tylną szybą). Bagażnik fastbacka ma pojemność 563 litrów. Jeśli złożyć oparcia tylnych siedzeń pojemność przedziału bagażowego – od oparć przednich foteli po dach – wzrośnie do 1.632 litrów, w fastbacku do 1.557 litrów. W obydwu przypadkach maksymalna długość przewożonych przedmiotów wynosi 2.092 mm (mierzone do przednich foteli).

Nowa deska rozdzielcza. We wnętrzu obydwu modeli znajduje się elegancka deska rozdzielcza dopasowana do ekskluzywnego charakteru i ekspresyjnej stylistyki Arteona. Do obsługi automatycznej klimatyzacji zastosowano po raz pierwszy panel dotykowy. Dotykowa jest także obsługa nowej, wielofunkcyjnej kierownicy. Nowością jest także możliwość bezprzewodowego korzystania z aplikacji – dzięki App Connect Wireless dla Apple CarPlay i po raz pierwszy dla Android Auto (Google). We wnętrzu Arteona i Arteona Shooting Brake zainstalowano wysokiej klasy 700-watowy system audio firmy Harmann/Kardon opracowany specjalnie dla tych modeli (wyposażenie opcjonalne). Całości dopełnia – dostępny na życzenie – system oświetlenia wnętrza Ambiente z 30 kolorami do wyboru. Podświetlane są także listwy dekoracyjne na desce rozdzielczej i w drzwiach – światło pełni tu rolę, jaką do niedawna spełniał chrom.

Źródło: Volkswagen Polska