Nowa generacja samochodów Hyundai N Performance

Hyundai zaprezentował światu nowej generacji, zelektryfikowany samochód sportowy RM20e Racing Midship na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Pekinie 2020.

Skrót RM odnosi do określenia „Racing Midship” używanego dla prototypowych modeli N. Nazwa nawiązuje do centralnie umieszczonego (ang. Midship) zespołu napędowego, które zapewnia idealną równowagę prowadzenia i zwinność przy niskim biegunowym momencie bezwładności.

Platforma RM stanowi dla inżynierów swoiste „laboratorium na kołach”, służące do testowania wyczynowych technologii, przy doskonałym czuciu drogi przy wszystkich prędkościach i warunkach jazdy. Odpowiednie zbilansowanie i przyczepność są niezbędne, aby w pełni wykorzystać 810 KM i 960 Nm momentu obrotowego RM20e na różnych nawierzchniach.

W 2012 roku Hyundai rozpoczął projekt RM, mający na celu opracowanie i wdrożenie nowych technologii, znanych ze sportów motorowych, do przyszłych sportowych modeli N. Od momentu powstania projektu RM następowała stopniowa ewolucja serii RM, której efekty przedstawiają koncepty: RM14, RM15, RM16 i RM19. W 2019 roku zaprezentowano pierwszy elektryczny samochód wyścigowy Hyundaia, Veloster N eTCR opracowany na potrzeby wyścigów z serii eTCR. Miał on swoją premierę podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Modele RM nieustannie przechodzą intensywne testy w celu sprawdzenia zaawansowanych technologii, monitorowania rzeczywistego wzrostu ich wydajności oraz ulepszania ich przed zastosowaniem w przyszłych modelach N.

Nowy zelektryfikowany RM20e wprowadza sprawdzoną platformę RM w nową dekadę XXI wieku, rozszerzając zakres wydajności elektryfikacji w normalnych warunkach drogowych oraz w modelach Racing Midship. Inżynierowie Hyundai projektujący modele N nadal gromadzą cenne informacje na temat rozwoju bezemisyjnej wydajności.

Albert Biermann,
Prezes i Szef Działu Badań i Rozwoju Hyundai Motor Group

Wyposażony w niezwykle mocny napęd elektryczny o mocy 810 koni mechanicznych (596 kW) i momencie obrotowym 960 Nm, RM20e zapewnia doskonały czas przyśpieszenia od 0 do 100 km/h, wynoszący mniej niż trzy sekundy i osiągający prędkość 200 km/h w 9,88 sekundy. RM20e wykorzystuje centralne umieszczenie silnika i tylny napęd, aby uzyskać wymaganą przyczepność dla tak szybkiego przyspieszania. RM20e łączy w sobie osiągi, równowagę, skuteczność hamowania i przyczepność znane z samochodów wyścigowych, zachowując przy tym zdolność do codziennego poruszania się po drogach.

Najnowocześniejszy zelektryfikowany układ napędowy RM20e stanowi połączenie niesamowitych osiągów z zerową emisją. Hyundai oferuje najbogatszą w branży gamę zelektryfikowanych napędów, w tym masowo produkowane zespoły napędowe typu HEV, PHEV, BEV i FCEV. Pełne spektrum zelektryfikowanych układów napędowych dostępne jest do testowania na tej platformie dla wysokowydajnych sportowych samochodów.

Niedawna inwestycja i partnerstwo strategiczne firm Hyundai z Rimac Automobili ułatwiły wspólny rozwój prototypów BEV i FCEV. Zelektryfikowana platforma RM będzie ewoluować wraz z rozwojem partnerstwa z RIMAC. Ponadto Hyundai Motor Group przedstawił strategię wdrożenia 44 przyjaznych dla środowiska modeli do 2025 roku.

Prototyp samochodu sportowego RM20e wyraźnie wskazuje nasze aspiracje zelektryfikowania sportowej submarki Hyundai N, zapewniając modelom N osiągi supersamochodów. Modele N już nie tylko zwiększą liczbę uderzeń serca na minutę kierowcy dzięki mocnym silnikom, ale także dzięki dostępnemu natychmiast momentowi obrotowemu i niezawodnym ekologicznym napędom. RM20e udowadnia, że emocje z jazdy są szczególnie istotne, również w zelektryfikowanych wariantach modeli N.

Thomas Schemera,
Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Produktu Hyundai Motor Company

„N” w modelach Hyundai z serii N oznacza Namyang, siedzibę globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundai utworzonego w Korei w 1995 roku, gdzie narodził się koncept N, oraz Nürburgring, gdzie znajduje się Europejskie Centrum Testowe Hyundaia. Ścisłe powiązanie między Namyang i Nürburgring stworzyło fundament dla submarki N, bazując na doświadczeniu zdobytym w sportach motorowych, aby zapewnić niesamowite przeżycia z jazdy Klientom.

Wyczynowe technologie modeli N marki Hyundai są doskonalone na kultowej północnej pętli toru Nürburgring. Każdy samochód Hyundai biorący udział w testach wytrzymałościowych pokonuje tor ponad 420 razy na mokrej i suchej nawierzchni w ciągu zaledwie czterech tygodni, co symuluje 160 000 km jazdy w warunkach drogowych. Nürburgring, z 73 zakrętami i długości wynoszącej 20,9 km, jest powszechnie uważany za jeden z najtrudniejszych torów na świecie, jednocześnie będąc jednym z najbardziej znanych. Jest to również miejsce, w którym znajduje się centrum testowe Hyundai o powierzchni 3 600 metrów kwadratowych, obsługiwane przez Hyundai Motor Europe Technical Center.


Dane techniczne RM20e

  • Koncept
    • Tylnonapędowy z centralnie umieszczonym silnikiem
    • Napęd zelektryfikowany
  • Nadwozie
    • Dwuosobowe, dwudrzwiowe (bazujące na modelu Veloster N)
  • Układ napędowy
    • Silnik umieszczony centralnie
    • Tylna oś napędowa, elektryczna
  • Aerodynamika
    • Przedni splitter
    • Tylny spoiler
    • Tylny dyfuzor 
  • Silnik
    • silnik i inwerter wykorzystujący napięcie 800V
    • maksymalna moc układu 596 kW (4 x 148 kW) (dostępna przez 20 sekund)
    • maksymalny moment obrotowy układu 960 Nm (4 x 240 Nm)
  • Skrzynia biegów
    • Reduktor z jednym przełożeniem 1:5.67
    • Koła zębate z prostymi zębami
  • Bateria
    • Pojemność: 60 kWh; moc szczytowa: 600 kW
    • Napięcie nominalne: 605 V; napięcie szczytowe: 705 V
    • Baterie zanurzone w cieczy
    • Zdolność do ładowania z napięciem 800V
  • Prędkość maksymalna
    • 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Zawieszenie
    • Kolumny MacPhersona z przodu
    • Podwójne wahacze z tyłu
    • Z regulacją twardości i geometrii
  • Amortyzatory
    • Konwencjonalne amortyzatory gazowe 
  • Hamulce
    • 6-tłoczkowe z przodu
    • 4-tłoczkowe z tyłu
    • Mechaniczny ręczny
  • System ABS
    • Motorsport ABS M5 (Bosch)
  • Wspomaganie układu kierowniczego
    • Elektryczne
  • Kierownica
    • Z modelu Veloster N TCR (z łopatkami) 
  • Wymiary (mm)
    • 4 319 (długość)
    • 1 945 (szerokość)
    • 1 354 (wysokość)
    • 2 672 (rozstaw osi)
    • 899 (zwis przedni)
    • 748 (zwis tylny)
    • 80 (prześwit)
  • Wnętrze
    • Sportowe fotele Sabelt® z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa
    • Zestaw wskaźników dedykowane do napędu elektrycznego
  • Koła
    • 19” X 10” z oponami 265/35R19 (przód)
    • 20” X 11” z oponami 305/30R20 (tył)
    • Jednoczęściowe, lekkie kute felgi aluminiowe
    • Większe, poszerzone nadkola

Źródło: Hyundai Motor Poland